szkoła podstawowa w Niemczech

Szkoła podstawowa w Niemczech – wszystko co musisz wiedzieć

Bardzo często widzę na grupach dla Polaków w Niemczech pytania na temat szkoły dla dzieci. Jeszcze parę lat temu sama stałam przed różnymi dylematami związanymi z tym, jak funkcjonuje system edukacji w Niemczech. Dziś mam już uzbierany bagaż doświadczeń związany z kończeniem przez moją córkę szkoły podstawowej. Stwierdziłam, że fajnie będzie zebrać te cztery lata wiedzy w jednym miejscu i przekazać ją tym, którzy też nieporadnie stoją przed rozpoczęciem kariery edukacyjnej swoich pociech w Niemczech. Nie ma się czym martwić – uszy do góry!

Spis treści pokaż

Grundschule czyli szkoła podstawowa w Niemczech

W odróżnieniu do Polski, niemiecka podstawówka trwa połowę krócej, czyli 4 lata. Uczy się podstawowych umiejętności. Po tym czasie następuje ocenienie umiejętności dziecka przez ciało pedagogiczne i rozpoczęcie 5. klasy już w nowej szkole, co mogłoby odpowiadać polskiej szkole średniej, gdyby to wciąż nie były tak małe dzieci… Uogólniając: Grundschule najlepiej odpowiada polskiemu nauczaniu 1-3, w 5 klasie dziecko zaczyna drugi stopień swojej edukacji, jest już zdecydowanie wężej sprecyzowany.

W jakim wieku do szkoły?

Najogólniej mówiąc obowiązuje zasada, że 6-latki idą do szkoły. Jednak nie jest to takie proste, bo wieku nie określa się rocznikowo, lecz według ukończonego roku życia na wskazany przez dany land dzień, tzw. Stichtag. Na przykład w moim landzie dzień ten wypada 30 czerwca.

Jeśli dziecko przed tym dniem ukończy 6 rok życia, to ma już obowiązek szkolny (Schulpflicht) i jest zaliczane do „Muss-kinder”. A dzieci, które ukończą 6 lat dopiero po tym dniu zaliczamy do „Kann-kinder”. W tym momencie to rodzice decydują, czy chcą już posłać dziecko do szkoły, czy się wstrzymać jeszcze rok.

Stichtagsregelung (na rok 2021)

Dla lepszego zorientowania się w temacie zrobiłam szybkie tłumaczenie tabelki ze strony bildungsserver.de. Daty oznaczają dni (włącznie z tym dniem), do których w danym landzie dziecko musi mieć ukończone 6 lat, aby musiało iść do szkoły.

  • 30 czerwiec: Bremen, Mecklenburg-Vorpommern, Saarland, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Schleswig-Holstein
  • 1 lipiec: Hamburg
  • 31 lipiec: Baden-Württemberg, Hessen
  • 1 sierpień: Thüringen
  • 31 sierpień: Rheinland-Pfalz
  • 30 wrzesień: Bayern, Berlin, Brandenburg, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen

Jak widać, jest to troszkę zawiłe, ale jest to związane z przesunięciami wakacji w różnych landach i różnymi terminami rozpoczęcia szkoły.

Schuleingangsuntersuchung

Decyzję, czy ewentualnie posłać dziecko wcześniej do szkoły ułatwiają specjalne spotkania pedagogów szkolnych z dziećmi. Oceniane są zdolności manualne, emocjonalne i społeczne dzieci, czyli najważniejsze umiejętności, aby dobrze poradzić sobie w szkolnym życiu.

Pamiętam, że spotkania te odbywały się w przedszkolu, czyli otoczeniu, które dziecko dobrze zna i w którym zachowuje się naturalnie. Przeprowadzający badania mieli też okazję skonsultować się z wychowawcami, którzy jak by nie było spędzają dużo czasu z dzieckiem i są w stanie ocenić rozwój na tle innych dzieci.

Jak zapisać dzieciaka do Grundschule?

To zależy. Zależy od sytuacji, w jakiej jesteście – mieszkacie w Niemczech już chwilę i dziecko chodzi do przedszkola, a może dopiero planujecie przeprowadzkę do Niemiec? Zaraz rozbieżemy sprawę na czynniki pierwsze.

Mieszkacie z rodziną w Niemczech od dłuższego czasu, dziecko jeszcze nie jest w wieku szkolnym

Najprostsza sprawa – wszystko pójdzie z automatu. Już rok przed rozpoczęciem szkoły otrzymacie pocztą wszystkie potrzebne informacje i formularze związane z rozpoczęciem szkoły.

Jedno z rodziców już mieszka w Niemczech, reszta rodziny dopiero planuje się do niego przenieść, a dziecko dopiero będzie zaczynać 1 klasę

W tym przypadku najlepiej będzie poinformować szkołę z wyprzedzeniem o waszych planach. Normalnie meldowanie dzieci do szkoły podstawowej odbywa się w okolicach marca-kwietnia. Warto wybrać się w tym czasie do sekretariatu szkoły i powiadomić o prawdopodobnym terminie przeprowadzki i chęci rozpoczęcia nauki w danej szkole.

Z pewnością po przeprowadzce trzeba będzie donieść potwierdzenie zameldowania i kopię aktu urodzenia dziecka. Ewentualnie dodatkowe dokumenty, o których z pewnością poinformują.

Przeprowadziliście się chwilę przed rozpoczęciem roku szkolnego, a wasze dziecko wg wyżej wymienionej tabelki już powinno iść do 1. klasy?

Podobnie jak wyżej. Szybko do najbliższej/wybranej szkoły podstawowej zameldować dziecko. Przygotujcie od razu potwierdzenie zameldowania i kopię aktu urodzenia.
Możliwe, że twoja córka/syn będzie musiała trafić do klasy wyrównawczej.

Jedno z rodziców już mieszka w Niemczech, reszta rodziny dopiero planuje się do niego przenieść, a dziecko zaczęło już szkołę w Polsce

Podobnie jak w powyższych przypadkach – im wcześniej poinformowana szkoła tym lepiej. Z pewnością będzie potrzebne przetłumaczone świadectwo, jeśli pociecha ukończyła choć jedną klasę, ewentualnie warto poprosić w polskiej szkole o wystawienie opinii, która da nieco lepszy obraz ucznia nowym nauczycielom (oczywiście przetłumaczona). Tak jak poprzednio – po zameldowaniu potwierdzenie i kopia aktu urodzenia. Ewentualnie inne dokumenty, o które z pewnością poproszą.

W takich przypadkach podczas pierwszych dni sprawdzają umiejętności językowe dziecka. Jeśli zna niemiecki i radzi sobie z językiem na poziomie wymaganym w dane klasie, zaczyna naukę równo z rówieśnikami.

Dodatkowe lekcje dla dzieci „z problemami”

Klasy wyrównawcze z języka niemieckiego

Jeśli jednak nie zna języka niemieckiego to trafia do specjalnej klasy, w której kładą nacisk przede wszystkim na opanowanie język w stopniu wystarczającym, aby móc radzić sobie samodzielnie na normalnych lekcjach. W między czasie uczą także innych przedmiotów, ale nie tak efektywnie, jakby to było przy opanowanym niemieckim.

Nauczanie w takiej klasie może trwać rok, może krócej, a może też dłużej. Wszystko w zależności od dziecka, jego umiejętności i wymaganego poziomu językowego. Prawda jest taka, że im młodsze dziecko tym lepiej – tym szybciej i łatwiej przechodzi ten okres adaptacji językowej.

Może też się okazać, że będzie trzeba przesunąć dziecko do innej szkoły, gdzie jest zorganizowana ta specjalna klasa do nauki niemieckiego. Trzeba się liczyć z tym, że składa się w 100% z obcokrajowców. W różnych regionach Niemiec będą przeważać różne narodowości.

Zajęcia wyrównawcze dla słabszych uczniów

Powszechne jest organizowanie dodatkowych zajęć dla dzieci, które mają słabsze wyniki w nauce. Lekcje dla takich uczniów nazywają się Förderunterricht lub Fördergruppe. Nauczyciel tłumaczy tam jeszcze raz trudniejsze tematy z matematyki, języka niemieckiego lub przyrody. Czasami, gdy zajdzie potrzeba dzieci po słabszym wyniku z testu są zapraszane na kilka lekcji do Fördergruppe, aby jeszcze raz przerobić niezrozumiały dla nich temat.

A że piszę ten tekst, akurat kiedy dzieciaki ledwo wróciły do szkoły po dwóch miesiącach lockdown’u, to np. w szkole mojej córki cała klasa została podzielona na trzy grupy i wszyscy mają teraz dodatkowe lekcje w ramach Fördergruppe, aby nadrobić te zaległości.

Zajęcia wyrównawcze z języka niemieckiego, dla dzieci dwujęzycznych

Dzieciaki, które może się wydawać, że bez problemu porozumiewają się po niemiecku, ale dla których nie jest to jednak język ojczysty też często są wysyłane na dodatkowe lekcje. W szkole mojej córki takie zajęcia nazywają się Deutsch ale Zweitsprache i są na niej dokładniej tłumaczone zawiłości gramatyki oraz poszerzane słownictwo.

Polskie szkoły – bzdura

Często wśród osób dopiero planujących wyjazd do Niemiec pojawia się pytanie – gdzie znajdę polską szkołę w danym mieście. Ja wiem, że nas Polaków jest tutaj miejscami naprawdę bardzo dużo, ale jednak własnych szkół nie mamy. Podobnie z przedszkolami. Choć często można oczywiście trafić na nauczycieli pochodzenia polskiego lub na polskich kompanów w klasie 😉

System ocen

Dla jednych może się to wydać oczywistością, a dla innych może to być odkrycie sezonu 🙃 ale niemiecki system ocen jest totalnym przeciwieństwem polskiego. Czyli nasza 1 to niemiecka 5 i na odwrót. Czyli najwyższa niemiecka średnia wynosi 1.0, a jadąc na piątkach nie zdaje się do następnej klasy.

Poza tym trochę podobnie jak w Polsce, w klasach 1-2 dzieci nie dostają ocen, a świadectwo jest opisowe. Dopiero od 3 klasy dzieci oswajają się z numeryczną oceną swojej pracy.

Świadectwa

Świadectwa rozdawane są dzieciakom ostatniego dnia szkoły przed rozpoczęciem wakacji (Sommerferien). Jaw wspomniałam wyżej x w klasach 1-2 są to świadectwa opisowe, w klasach 3-4 już z normalnymi ocenami. Ponadto w klasach 3-4 wystawiane są świadectwa semestralne.

Rozdanie świadectw w Niemczech to żadna uroczystość, często ostatniego dnia szkoły dzieciaki wracają z klasowej wycieczki i na odchodne pod autobusem dostają świadectwa na szybko do ręki. Nie ma wielkiej pompy jak w Polsce, nie ma pasków, bukietów dla nauczycieli, podziękowań ani apeli. Dzień jak codzień.

Świadectwa same w sobie też nie są jakieś wyjątkowe. W Polsce mamy je drukowane na specjalnym papierze dostarczanym do szkół przez drukarnie państwowe (??????????). W Niemczech każda szkoła ma swój motyw u góry, w miarę ujednolicony schemat przedstawiania ocen. Pod spodem podpisy i pieczątka. Drukowane na trochę grubszym papierze. I to wszystko. W sumie każdy może to podrobić…

Pierwszy dzień szkoły w Niemczech

W Polsce mamy co rok 1 wrzesień i początek superkorków w miastach. Pierwszy dzień szkoły w Niemczech wypada w każdym landzie innego dnia. Co roku. Trzeba naprawdę uważać, żeby się nie zagapić i nie zaspać o tydzień czy dwa 😅 nie zaobserwowałam tutaj pod szkołamI tego szału co pod polskimi podstawówkami. Wszystko odbywa się bardzo spokojnie.

Jeśli chodzi o pierwszoklasistów, to szkoły organizują dla nich pierwszy dzień szkoły w innym terminie niż dla starszych klas, najczęściej w piątek poprzedzający ogólnolandowy pierwszy dzień szkoły. Ma to swoje zalety – dzieciaczki nie trafiają na bandę rozchichotanych i dobrze obeznanych starszaków, mają czas rozejrzeć się na spokojnie po szkole.

Akurat pierwszy dzień szkoły pierwszych klas świętowany jest wyjątkowo jak na niemieckie uroczystości szkolne. Są przedstawienia organizowane przez starszaków, piosenki, ustrojona szkoła na przywitanie dzieci, oklaski i całe rodziny odprowadzające pierwszaki tego dnia do szkoły.

Jednak najważniejszym elementem tego dnia (no może nie najważniejszym, ale najlepiej zapadającym w pamięć naszym pierwszakom) są ogromne „tyty” (Schultüte) pełne słodyczy i prezentów z tej okazji. Młody człowiek ma czuć się wyjątkowo, że wkracza na nowy etap swojego życia! 🥳😏😉

Zresztą z roku na rok coraz silniej obserwujemy trend obdarowywania pierwszaków rogiem obfitości także coraz szerzej w Polsce. Tak moi drodzy – to przyszło z Niemiec.

Jak wyglądają uroczystości w niemieckich szkołach?

Pierwszy dzień szkoły, Dzień Nauczyciela, 11 Listopada, 3 Maj, zakończenie roku plus mnóstwo innych okazji do przydługich i przynudnych apeli na dusznej sali gimnastycznej w ścisku całej szkoły? Znacie to? Z jednej strony radość z uniknięcia lekcji, z drugiej strony walka samego ze sobą, aby wytrwać do końca na stojąco lub nie zasnąć?

Niemieckie szkoły nie pozwalają sobie na marnowanie godzin szkolnych w ten sposób. Oprócz rozpoczęcia szkoły nie obchodzą tutaj z pompą żadnych świąt państwowych, tym bardziej kościelnych.

Jedyne co się zdarza, to „świętowanie” np. Wielkanocy czy Bożego Narodzenia, czy nawet nadejścia ferii wspólnie przygotowanym i zjedzonym śniadaniem (czyli każdy przynosi coś na wspólny stół).

Zamiast typowych wyżej opisanych uroczystości organizuje się tu festy, np. Sommerfest lub Martinstag. Z reguły wiążą się one ze zbiórką pieniędzy na jakiś wyznaczonych przez klasę cel. Za wolontariuszy robią oczywiście rodzice. Dzieciaki przygotowują na takie okazji jakieś małe wystąpienie, otrzymują brawa, po czym idą się bawić a dorośli stoją w grupkach rozmawiając. Po godzinie czy dwóch każdy zbiera swoje fanty i idzie do domu 🙂

Odprowadzanie i odbieranie dzieci z i do szkoły

Pamiętam, jak za dzieciaka mama odprowadzała mnie do szkoły do samej szatni, potem po lekcjach mnie z niej odbierała. Potem, jak byłam już trochę starsza, to oczywiście sama pokonywałam drogę do i ze szkoły. Dzisiaj w Polsce jest już zdecydowanie inaczej – kontrolowany wstęp do budynku, odwożenie dzieciaków autami pod szkołę.

Podobnie jest i w Niemczech, przez pierwsze parę tygodni rodzice zaprowadzają i odbierają dziecko do szkoły. Podobnie jak teraz w Polsce rodzice nie powinni wchodzić do szkół, tylko pożegnać się z dzieckiem jeszcze przed wejściem na teren szkoły, odbierając dzieci też rodzice czekają poza szkołą.

Odniosłam też wrażenie, że szkoła kładła nacisk na to, aby po kilku tygodniach dzieci jeszcze bardziej usamozielnić, aby pokonywały drogę z i do szkoły same. Nie należę do przewrażliwionych matek, ale wydawało mi się to za wcześnie. Jednak szkoły mają wytyczone dla dzieci główne drogi „dojazdowe”, którymi powinni poruszać się uczniowe i rodzice proszeni są o zapoznanie dzieci, którędy ma iść do szkoły. Są one dobrze oznaczone, prędkość dla pojazdów jest zredukowana, żeby było bezpieczniej, a i kierowcy zachowują się spokojnie i gdy dzieciaki idą to jadą tempem pieszego.

Lekcje

Zajęcia w kasach 1-4 trwają zazwyczaj od 8 rano do godziny 12-13. W tym czasie dzieci uczą się przede wszystkim matematyki, niemieckiego i przyrody. W czwartej klasie dochodzi jeszcze język angielski. Te cztery przedmioty są najważniejsze. Zajęcia sportowe są dwa razy w tygodniu. Ponadto raz tygodniu odbywa się lekcja muzyki i religii (lub etyki), a co drugi tydzień na zmianę zajęcia z plastyki i techniki.

Wszystkie wymienione wyżej przedmioty są obowiązkowe dla wszystkich dzieci

Zajęcia dodatkowe (AG, GT)

Za to po południu odbywają się zajęcia dodatkowe. Są darmowe (czasami zdarzy się mała zrzutka na materiały) i dla chętnych.

Ponieważ na niektóre zajęcia jest więcej chętnych niż na inne, co semestr odbywają się nowe zapisy. Dziecko ma szansę popróbować różnych rzeczy, poznać dzieci z innych klas na wspólnych zajęciach i rozwijać zainteresowania. Plus dziecko ma opiekę przez kolejne godziny.

Rodzaje zajęć są różne w różnych szkołach, ale z tego co sobie przypominam, to był i teatr i chór, „ludzka piramida”, gimnastyka, eksperymenty, szachy, gry planszowe, piłka nożna, gotowanie i pieczenie i wiele wiele innych ciekawych zajęć.

Świetlica, czyli Hort

A co z dzieciakami, gdy ich rodzice muszą odstawić je wcześniej do szkoły niż na 8? Lub pracują do późnego popołudnia?

To wtedy trzeba zapisać potomka do niemieckiej świetlicy, czyli tzw. Hort. Hort otwierają już o 6 a zamykają o 17 i w tych godzinach dzieci mają zapewnioną tam opiekę. Świetlica może się znajdować w samej szkole, ale czasami ma swój osobny budynek lub jest prowadzona przez przedszkole (w Niemczech często szkoły podstawowe i przedszkola są usytuowane blisko siebie, czasami bywa nawet, że dzielą ten sam budynek).

Co istotne dla wielu pracujących rodziców: Hort jest czynny także w okresie wakacji i przerw świątecznych, więc nie trzeba się obawiać co z dzieckiem podczas np. ferii jesiennych.

Jedyny mankament – za Hort trzeba zapłacić. Ewentualnie można się postarać o pokrycie kosztów, gdy rodzina wykazuje niskie przychody.

Jak się ma sprawa z jedzeniem? Czyli śniadania i obiady

Śniadania do szkoły dzieci powinny przynieść sobie same do szkoły. Tu mamy szeroki wybór, co dać dziecku do szkoły. Niektóre szkoły mają jednak w swoim statucie, że na śniadanie mają być przyniesione zdrowe przekąski, czyli przede wszystkim owoce i warzywa, za to żadnych kanapek z nutellą czy innych słodkości albo chipsów. Dzieci mają ok. 10 minut na zjedzenie swojego śniadania na przerwie śniadaniowej, po czym po posiłku mają opuścić salę i wyjść na dwór (o ile pogoda pozwala).

Moja córka często nie zdąży zjeść w tym czasie. Wynoszenie ze sobą kanapek na dwór nie jest zbyt pochwalanie w jej szkole. Takie to trochę nieprzemyślane moim zdaniem.

Każda szkoła podstawowa w Niemczech jest wyposażona w stołówkę. W zależności od szkoły, obiady dla uczniów są przygotowywane na miejscu przez zatrudnione kucharki lub jedzenie jest dowożone przez zewnętrzną firmę.

Od szkoły też zależy, gdzie będzie można podpisać umowę o obiady dla dzieci. W szkole, w której zatrudnione były kucharki umowę byłam podpisać w Urzędzie Miasta. Z kolei w obecnej szkole jest catering zewnętrzny i moja córka przyniosła do domu umowę do wypełnienia i podpisania, po czym oddała ją w szkole.

Gdy pociecha jest chora warto zadzwonić z rana na odpowiedni numer i poinformować, że dziecko dzisiaj nie będzie na obiedzie. Zaoszczędzi się wtedy opłatę za dany dzień. Obiady kosztują ok. 60 euro za pełny miesiąc.

Wywiadówki i indywidualne spotkania z rodzicami w połowie semestru

Ponieważ w ostatnich latach często się przeprowadzaliśmy, to moja córka uczęszczała w tym czasie do 3 szkół podstawowych w Niemczech. Kontakt z nauczycielami i przepływ informacji w tych szkołach był bardzo różny. Co nie zmienia faktu, że pewne elementy są stałe dla wszystkich szkół.

Spotkanie dla rodziców przed rozpoczęciem pierwszej klasy

Jeśli Twój syn czy córka dopiero idzie do pierwszej klasy, to parę tygodni przed rozpoczęciem szkoły z pewnością odbędzie się w szkole spotkanie dla rodziców przyszłych pierwszoklasistów. Radzę zarezerwować sobie na tą okazję więcej czasu. U mnie takie spotkanie trwało 3-4 godziny, a rodzice wyszli ze szkoły dobrze po 22.

Była okazja, aby poznać ciało pedagogiczne, ale najwięcej czasu nauczycielka poświęciła na opowiadanie nam czego będą się uczyć dzieci i jak… Zostały nam zaprezentowane bardzo dokładnie książki i omówiona metoda nauki czytania. Wybraliśmy oczywiście rodzica do rady rodziców i chyba jego zastępstwo.

Wywiadówka czyli Elternabend

Znów warto zarezerwować sobie trochę więcej czasu. Elternabend na początku roku szkolnego będzie dotyczył głównie spraw organizacyjnych, czyli przebiegu roku szkolnego, wypadających świąt, pozostawieniu danych kontaktowych i omówieniu z grubsza planu nauczania. Omówiona zostanie ewentualna wycieczka klasowa na koniec roku, będzie można zadać pytania odnośnie organizacji. Raczej nigdy nie są omawiane sprawy związane z postępami i zachowaniem dzieci.

Indywidualne spotkania semestralne wychowawcy z rodzicem/rodzicami

To są najbardziej interesujące ze spotkań w szkole. W końcu jest możliwość omówienia postępów pociechy, jej zachowania oraz wszystkich problemów czy wątpliwości.

Spotkania te organizowane są najczęściej chwilę przed wystawieniem świadectw na półrocze. Z reguły są organizowane w czasie lekcji, więc najczęściej odbywają się do południa. Przeważnie wystarczy 15-20 minut na spotkanie. W spotkaniach tych często biorą udział także nasze pociechy.


Czwarta klasa – wyzwanie dla Twojego dziecka

Tak jak pisałam na początku – szkoła podstawowa w Niemczech kończy się po czwartej klasie. Chwilę po zakończeniu semestru musimy zameldować dziecko do kolejnej szkoły.

Do wyboru mamy Hauptschule, Realschule i Gymnasium. Każda z wymienionych szkół różni się ilością kolejnych klas, sposobem zakończenia i dalszymi możliwymi ścieżkami edukacyjnymi. Na ten temat także planuję przygotować dla Was osobny artykuł, ale najpierw sama muszę się dobrze zagłębić w temat.

To średnia ocen z 3 najważniejszych przedmiotów będzie brana pod uwagę przez szkoły przy dalszej kwalifikacji ucznia. Na przykład aby dostać się do Gymnasium w moim landzie uczeń musi się wykazać średnią minimum 2.0 z matematyki, niemieckiego i przyrody, oraz dodatkowo nie może mieć żadnej 4 na świadectwie.

Chwilę przed zakończeniem pierwszego semestru czwartej klasy organizowane są spotkania z rodzicami na temat Weiterbildungsempfehlung, czyli na temat zaleceń co do dalszego kszatłcenia. To szkoła ma najwięcej do powiedzenia, do jakiej szkoły powinno w przyszłości uczęszczać dziecko. Rodzic może jedynie wpłynąć na dziecko, aby było pilniejsze lub dodatkowo douczać w je w domu, starając się podbić oceny.

Na szczęście w późniejszym etapie edukacji szkoły są dosyć elastyczne i często dochodzi do przesunięć dzieci „między szkołami”, jeśli z czasem wykazują one lepsze oceny i chęć do nauki.

Wakacje, czyli Sommerferien

Przerwa letnia, czyli odpowiednik polskich wakacji trwa w każdym landzie 6 tygodni. Za to w każdym landzie w innym terminie. Tak jak ruchomy jest pierwszy dzień szkoły, tak samo ruchome są wakacje.

Uwaga! Prawdopodobnie niektóre landy zdecydują się na skrócenie o połowę przerwy letniej w 2021 roku z powodu zamknięcia szkół w zimie z powodu lockdown’u. W każdym razie polecam obserwować
sytuację. Na pewno strony typu dojczland.info z pewnością dadzą znać, gdy takie decyzje zapadną oficjalnie.

Jak są traktowane polskie dzieci w niemieckich podstawówkach?

To chyba pytanie, które nurtuje najwięcej rodziców. I słusznie, bo bywa niestety różnie.

W zależności od regionu, położenia szkoły (duże miasto/mała wioska) jak i składu samej społeczności danego obszaru. Oraz indywidualnych przypadków – czarne owce zdarzają się wszędzie.

Pierwsze dwie klasy szkoły podstawowej mojej córki minęły bez najmniejszych zgrzytów w tym obszarze. Pierwsze problemy pojawiły się w trzeciej klasie, nasilając się w czwartej.

Takie moje przemyślenia – im dziecko młodsze, tym większa tolerancja i rzadziej występują jakieś problemy na gruncie pochodzenia. Niestety z każdą kolejną klasą wzrasta ilość pokazywanej niechęci dzieci niepolskich do polskich. Bo dzieci zaczynają robić się w tym temacie świadome i zaczynają podkreślać różnice.

Gorzej, gdy spotykamy takie rozróżnianie uczniów przez nauczycieli. Na szczęście w tym temacie chyba rzadko zdarzają się jakieś sytuacje, bo nauczyciele są świadomi, że za takie zachowanie można wylecieć z pracy. Jednak zdarzyła mi się taka sytuacja z rodzicami jednej koleżanki z klasy mojej córki. I może to nie było jawnie mówione, że nas nie lubią bo jesteśmy z Polski, ale z całą pewnością można powiedzieć, że był stosowany mobbing w stosunku do mojego dziecka i jej przyjaciółki, która też nie ma czysto niemieckiego pochodzenia. Niby zwykle szkolne sprzeczki, ale zawsze musiały być winne moja córka z przyjaciółką. Granica została przekroczona, jak w drodze do szkoły ojciec tej koleżanki złapał przyjaciółkę mojej córki, szarpał ją za plecak i groził, że jeszcze raz będzie się kłócić z jego córką to ja zbije, bo jest ochroniarzem. Na szczęście sytuacja została zgłoszona, a rodzice doprowadzeni do pionu przez dyrektorkę pod groźbą zawiadomienia policji.

Z drugiej strony chylę się ku przekonaniu, że stosunek do nas, Polaków zależy od regionu. Pierwsze dwie klasy mieszaliśmy w zachodnich Niemczech, w Baden-Württemberg i Hessen, gdzie często ponad połowa klasy składała się z obcokrajowców i inne pochodzenie nie było dla nikogo czymś szczególnym. Od trzeciej klasy mieszkamy jednak w Niemczech Wschodnich – w Sachsen, gdzie jest dużo mniej obcokrajowców w porównaniu do Zachodu i są oni tu w takich ilościach znacznie krócej. Co budzi niechęć tutejszych rdzennych mieszkańców, szczególnie tych, którzy sami za dużo nie osiągnęli, a teraz widzą w nas konkurencję. Sami okazują niechęć a nawet wrogość, tym samym ucząc takich zachowań swoje własne dzieci.

Chyba za bardzo zahaczyłam o ciemną stronę w tym temacie, dlatego tak dla sprostowania – większość dzieci i wszyscy nauczyciele traktują polskie dzieci na równi. Niestety czasami zdarzą się oszołomy, które psują opinię ogólną. Na szczęście mnóstwo ludzi jest normalnych i otwartych na inne narodowości, a często jak się dziecko dobrze nauczy języka, to ludzie nie są świadomi jego pochodzenia.


Masz jeszcze jakieś pytania odnośnie szkoły podstawowej w Niemczech? Napisz w komentarzu! Chętnie zaktualizuję ten artykuł, aby był jeszcze lepszy i dawał Wam jeszcze więcej informacji!

Masz własne ciekawe historie, spostrzeżenia związane z Grundschule? Też zostaw je w komentarzu, inni z pewnością będą ciekawi nowego punktu widzenia i innych spostrzeżeń 😉 dzięki!


A jeśli interesują cię także inne aspekty życia w Niemczech, to czekają na Ciebie te tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top